Hulp bij artikelinvoer en -beheer

Invoer gegevens

Het publiek kan zoeken op trefwoord. De zoekmachine reageert op alle ingevoerde gegevens en ook op alle tekst die u per artikel invoert bij ‘titel’ en ‘omschrijving’.
Wij raden u aan zoveel mogelijk gegevens daadwerkelijk in te voeren. Dit vergroot de zoekmogelijkheden voor het publiek en daarmee de vindbaarheid op de site zelf en ook bij de zoekmachines als Google e.d..
Titel, omschrijving, categorie en subcategorie zijn verplicht om in te voeren.

Blader zelf ook regelmatig door de antieksite en bekijk de tips en veelgestelde vragen voor de klanten. Het geeft u inzicht in hun manier van zoeken. Dit kan u helpen bij het duidelijk invoeren van uw artikelen.

Hier voert u kort en bondig de naam van het artikel in met eventueel het voornaamste kenmerk, zodat het publiek in één oogopslag weet waar het om gaat.

Hier kunt u allerlei informatie kwijt over het artikel. Bijvoorbeeld meer over de leeftijd, stijl, kleuren, over de staat, de geschiedenis, extra gegevens over kleur of materiaal, etcetera.
Een goede ‘beeldende’ omschrijving voedt het voorstellingsvermogen van de potentiële klant.

Omdat het publiek o.a. op prijscategorie kan zoeken heeft het invoeren hiervan ook de voorkeur. U kunt in plaats hiervan ook ‘op aanvraag’ aanvinken. Deze artikelen worden bij de zoekresultaten vertoond na de artikelen met prijsvermelding.

Kies de categorie waar het artikel in valt. Artikelen die niet tot een specifieke categorie behoren, kunt u onderbrengen bij ‘varia’. Kies daarna de subcategorie om uw artikel te specificiëren. De subcategorie ‘overige’ kunt u selecteren als een specifieke subcategorie er niet bij zit.
Valt een artikel dat u wilt invoeren onder meer categorieën, selecteer dan de meest voor de hand liggende, en voer eventueel de andere categorie in bij de omschrijving of bij ‘extra trefwoorden’ (zie hieronder).
Een andere mogelijkheid is om hetzelfde artikel nogmaals in te voeren onder een andere categorie.

Kies eerst het werelddeel waar het artikel vandaan komt, en daarna het land. Weet u niet uit welk land het afkomstig is, dan kunt die keuze overslaan.

Het jaartal dat u hier invoert dient om de klant efficiënt te kunnen laten zoeken op leeftijd. Dit jaartal wordt niet zichtbaar in de resultatenpagina (voor een zichtbaar jaartal/leeftijd: voer in bij ‘omschrijving’).
Het zoeken geschiedt in tijdsperiodes die elkaar overlappen. Dat vergemakkelijkt het zoeken voor het publiek. U hoeft dus geen exacte datering in te voeren.
Voorbeeld: Is een artikel uit de 2e helft van de 19e eeuw, dan voert u 1875 in.

Wij hebben een aantal basisstijlen ingevoerd. Wilt u een afwijkende- of meer specifieke stijl gebruiken, dan kunt u die zelf invoeren bij ‘omschrijving’, en indien gewenst, bij ‘titel’.

Kies eerst een 1e materiaalgroep en verfijn daarna. Weet u bijvoorbeeld niet van wat voor houtsoort een artikel is gemaakt, dan kunt u ‘verfijn’ overslaan. Bij de zoekresultaten komt dan automatisch ‘hout’ te staan.
Is er een tweede hoofdmateriaal, herhaal hiervoor dan deze procedure bij 2e materiaal’.
Zijn er meer dan 2 materialen belangrijk, dan kunt u die kwijt bij ‘omschrijving’.

Indien relevant, kunt u hier de afmetingen invoeren in centimeters. Als alleen de hoogte van belang is, laat u de rest gewoon open.

Klik op ‘Upload/Kies een afbeelding’.

Een nieuw scherm opent met twee tabs: ‘Bestanden uploaden’ en ‘Mediabiblioteek’.

  • In de tab Bestanden uploaden kunt u een afbeelding in het venster slepen of een bestand kieken.
  • De Mediabiblioteek toont alle afbeeldingen. Die kunt u aanvinken en bij het artikel plaatsen door op Bevestigen te klikken.
  • In de tab Mediabibliotheek kunt u ook foto’s toevoegen door ze in het veld te slepen.

Na bevestigen kunt u meer foto’s toevoegen door op ‘Nieuwe afbeelding’ te klikken.

Om uw afbeeldingen te bewerken raden wij u aan een eigen programma te gebruiken, zoals Photoshop, Fotobeheer (Windows) of Foto’s (Mac).

Online kan het ook, bijvoorbeeld via de volgende website kunt u ook gemakkelijk schalen, roteren, bijsnijden: www.befunky.com/create/

Als u op deze knop drukt legt u de ingevoerde gegevens vast en komt uw artikel online te staan. U kunt de invoer daarna altijd wijzigen door het artikel te bekijken en op de artikelpagina te klikken op ‘Bewerk dit artikel‘.

Ook kunt u later via bewerken het artikel of in het archief zetten of als verkocht aanduiden.

Artikel beheer

Om een artikel te bewerken klikt u in het artikeloverzicht op het artikel en daar, onder uw gegevens’ op de link ‘Bewerk dit artikel’. U komt dan weer in het bewerkgedeelte waar u alle velden kunt aanpassen en weer afbeeldingen kunt toevoegen of vervangen.

Alleen de titel is niet meer te bewerken, dit is technisch gezien geen optie.

Ook kunt u hier aangeven of het artikel in het archief moet en/of verkocht is.

Wanneer u het artikel als verkocht bestempelt dan krijgt het een rood baniertje en blijft het 3 weken als zodanig op de website staan (tenzij u het eerder offline of in archief zet). Daarna gaat het automatisch in uw archief.

In archief zetten geeft u de mogelijkheid om de artikelen zoals u die heeft ingevoerd te bewaren voor uw administratie. U kunt deze eventueel later weer online te zetten. Ze zijn niet meer zichtbaar op de publieke site, behalve wanneer ze vanuit zoekmachines nog gevonden worden, dan geeft het een link naar het artikel en staat er duidelijk bij ‘In archief’.